Tutaj powinien być opis

Co piszczy w trawie - 4 latki badaczami przyrody

Edukacja przyrodnicza w przedszkolu zwrócona jest ku dziecku- umożliwia mu rozwój w "dialogu ze światem". Celem realizacji jej zadań, jak podaje M. Rościszewska-Woźniak, jest "rozwijanie i wzmacnianie u dzieci ich naturalnego pędu do poznawania świata i ciekawości poznawczej, poprzez stwarzanie okazji do eksperymentowania, zadawania pytań i uzyskiwania odpowiedzi, do obserwacji, planowania, własnych badań, testowania własnych hipotez, kształtowania postawy szacunku dla wiedzy oraz szacunku dla środowiska". W ramach edukacji przyrodniczej w przedszkolu dzieci rozwijają kompetencje intelektualne- umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, koncentrację uwagi, pamięć, umiejętność działania twórczego, podejmują i doskonalą współpracę. Dziecko obserwując otaczający świat napotyka wiele problemów, z którymi nie zawsze radzi sobie samodzielnie. Szukając odpowiedzi na pytania dostrzega pewne zależności występujące w przyrodzie, np. "Dlaczego śnieg topnieje?". W ten sposób tworzą się podstawy do wyjaśniania przyczynowości zjawisk. Świat przyrody jest również doskonałym materiałem do rozwoju mowy. Poznając nowe zjawiska, zwierzęta, rośliny, oznaczenia czynności i właściwości dziecko poznaje nowe słowa. Wzbogaca się zasób słownictwa dziecka, zdolność i jasność wyrażania myśli, formułowania spostrzeżeń.

4-latki w ostatnim tygodniu marca (28-31.03.2022 r.) postanowiły zostać badaczami przyrody, wykorzystując różnego rodzaju narzędzia służące do obserwacji np. lupy, lornetkę czy mikroskop, wzbogacały wiedzę o otaczającym je świecie przyrodniczym, co także znalazło odzwierciedlenie w ich pracach plastycznych do których wykorzystały ich ulubioną technikę Doroty Dziamskiej. Swą przygodę rozpoczęły od zagrania w grę dywanową - Na łące, która "wciągnęła je w świat przyrody i przygody".